Er is één vraag die veel mensen zich stellen als hun voedingspatroon is omgeschakeld naar ‘low carb, high fat’ oftewel LCHF: ‘Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?’ Veel mensen ervaren namelijk voor de eerste keer dat ze hun gewicht op peil kunnen houden of zelfs kunnen afvallen zonder honger te lijden. Eenmaal geswitcht naar LCHF beloon je jezelf met een ongelooflijk goed gevoel. Het is niet meer nodig om kwaad op jezelf te zijn omdat je teveel hebt gegeten. En je hoeft jezelf niet meer te beloven dat je morgen, maandag of volgende maand je leven zult beteren.

Jezelf natuurlijk goed voelen


LCHF is een voedingsfilosofie die de laatste jaren een ware revolutie teweeggebracht heeft in de Scandinavische landen. Zweden is koploper en naar schatting kiest een vierde van de Zweden voor voeding met minder koolhydraten en meer vetten. Zij stellen hun maaltijd samen uit natuurlijke grondstoffen zoals vlees, gevogelte, vis, eieren, heel veel groenten, vette zuivelproducten, natuurlijke vetten uit boter en olie, wat noten en bessen. Met voeding op basis van deze ingrediënten voel je je lang voldaan, heb je dagenlang energie, ben je in een goed humeur, behoud je een stabiel gewicht en slaap je ’s nachts goed. Precies hierom maken graanproducten, suiker en zetmeel géén onderdeel uit LCHF.

Niet weer een onrealistisch dieet!

Ik hoor het je bijna denken, maar onmogelijke regeltjes en beperkingen zijn zeker niet de bedoeling van LCHF. Het is een levensstijl die draait rond voeding die natuurlijker is en minder geraffineerd, met voor veel mensen het fanatische neveneffect dat ze eindelijk die overtollige kilo’s kwijtraken. Maar het belangrijkste is dat je merkt hoe fantastisch het is om anders te eten dan je gewend bent. Als ze eenmaal gevoeld hebben hoe zalig het is om op die manier te eten, zijn er niet veel mensen die nog teruggaan naar hun oude levenswijze. Met LCHF krijg je de controle over je impulsen weer terug en kun je goede en gezonde keuzes maken voor jezelf. En wie weet, misschien heb je toch niet de ruggengraat van een regenworm!

Kies voor écht voedsel

LCHF kan natuurlijk op veel manieren vertaald worden. Voeding met weinig koolhydraten en ‘rijk’ aan vet kan bestaan uit spek en boter zonder groenten. Maar dat is niet waar we naartoe willen. Het is juist mijn bedoeling om te laten zien dat je zó lekker en gezond kunt eten, dat je helemaal vergeet om je goede oude boterham te betreuren. LCHF betekent voor mij écht voedsel eten en geen producten die in een laboratorium zijn bedacht, gemaakt in een fabriek en op iets eetbaars lijken. We moeten voedsel eten dat ons lichaam als voedsel kan herkennen.

De voordelen van ‘Low Carb, High Fat’:

  • Stabiele bloedsuiker en betere eetlust
  • Minder drang naar suiker
  • Stabiel gewichtsverlies
  • Beter humeur en minder humeurschommelingen
  • Plattere buik zonder opgeblazen gevoel
  • Mooiere en zachtere huid
  • Betere nachtrust
  • Minder ziekte
  • Minder risico op diabetes type 2
  • HDL- en LDL- cholesterol beter in evenwicht
  • Betere vruchtbaarheid bij vrouwen

Spreekt LCHF je aan?

Dan zullen de volgende tips je alleen maar enthousiaster maken voor deze “way of life”!

TIP #1: 80% VAN VETVERLIES KOMT VAN JE ETENSSTIJL, EN NIET VAN SPORTEN

Veel mensen spenderen urenlang op de loopband – vaak hopeloos – om hun love handles te verliezen. Maar elke voedingsdeskundige, bodybuilder en sporter die zich hier in verdiept heeft, weet dat “sixpacks zijn gemaakt in de keuken”. Oefening is ideaal voor je algehele welzijn, maar als je gaat voor het verliezen van vet van zul je de beste resultaten boeken door het eten van het juiste voedsel.

TIP #2: JE MAG BACON, ROOMBOTER EN STEAK ETEN TERWIJL  JE VET VERLIEST

Als je een aantal niet te versmaden favorieten – zoals gesmolten kaas, chocolade, gegrilde biefstuk, bacon, boter, volvette room, eieren, wijn, cheese cake en ijs – hebt opgegeven omwille van “gezondheid,” ga je met LCHF echt een goede tijd tegemoet. Zelfs de Nederlandse overheid heeft toegegeven dat we niet bang hoeven te zijn voor kwalitatief hoogwaardige vetten!

Can you really lose fat while enjoying sirloin steak, chicken parmesan, and real butter? The answer: http://bit.ly/8tipsstart

TIP #3: CONCENTREER JE OP DE KWALITEIT VAN JE ETEN, NIET KWANTITEIT

LCHF volgt dit beginsel: eet verse, eenvoudige, natuurlijke voedingsmiddelen van gezonde planten en dieren en wees sceptisch met voorverpakte producten uit de fabriek. Door te kiezen voor vezelrijk voedsel uit de natuur zal je lichaam vet verbranden om in je energiebehoefte te voorzien in plaats van suikers. Wanneer je jouw consumptie van bewerkte granen, suikers en andere eenvoudige koolhydraten tot een minimum beperkt en kiest voor voeding op basis van gezonde planten en dieren, zul je verbaasd zijn hoe snel je herstelt van de schade van tientallen jaren slecht eten.

TIP #4: DUMP DE “ROTZOOI”

Wanneer je LCHF volgt, ga je “rotzooi” in de vorm van bewerkte koolhydraten uit suikers en granen vermijden. Geraffineerde voedingsmiddelen bevatten tonnen ingrediënten zoals witte bloem, witte suiker, fructose-/maissiroop en industrieel geproduceerde oliën uit bijvoorbeeld soja. Deze “valse” voedingsmiddelen verstoren je eetlust en leiden ertoe dat je meer calorieën consumeert dan je nodig hebt. Door bewust te kiezen voor LCHF voeding vul je je maag met natuurlijke vetten, vezels, eiwitten en koolhydraten die langzaam verbranden.

TIP #5: JE HOEFT NIET JEZELF TE VERHONGEREN OF CALORIEËN TE TELLEN OM GEWICHT TE VERLIEZEN

Een bord vol met echt voedsel — zoals verse groenten, fruit, noten en misschien een beetje biologisch vlees — bevat de eiwitten, vezels, gezonde vetten en micronutriënten die je lichaam nodig heeft om je te verzadigen. Zo af en toe eens toegeven aan je eetlust kan gerust zolang je kiest voor écht voedsel.

Next time you feel hunger pangs, stop depriving yourself and fill up on real food, instead: http://bit.ly/8tipsstart

TIP #6: LUISTER NAAR JE LICHAAM & EN EET WANNEER JE HONGER HEBT

Wanneer je honger hebt, ben je snel geneigd naar “iets lekkers” te grijpen. Daarmee zullen je hersenen en lichaam zich nooit echt helemaal tevreden en verzadigd voelen. Hiervoor moet je jezelf voeden met verse volwaardige voedingsmiddelen, die veel voedingsstoffen bevatten je honger te stillen. Leef en eet je volghens de principes van LCHF dan eet je gewoon wanneer je honger hebt. En als je geen honger hebt in de ochtend, kun je misschien beginnen te experimenteren met “Fasting and Feasting.”

TIP #7: GENIET VAN JE FEESTEN MET VRIENDEN & FAMILIE

Het is niet de bedoeling om onszelf verhongeren of calorieën te tellen. Wij moeten kunnen eten en van het leven genieten zonder dik te worden. Dat heeft de mensheid generaties lang moeiteloos kunnen, tot de opkomst van de voedingsmiddelenindustrie, de consumptiemaatschappij en misleidende voorlichting door de overheid. Dus wanneer je eet, maak er dan een bijzondere gebeurtenis van, neem de tijd en geniet met je vrienden van een feestelijk avond met écht voedsel.

TIP #8: WEES VOORBEREID OP CHOCOLADE NOODSITUATIES

Met LHCF blijven er genoeg onweerstaanbare lekkere gerechten en snacks over, zoals bijvoorbeeld donkere chocolade. Houd dus altijd een reep in de buurt voor jouw “chocolate emergencies”!

Are you prepared for chocolate emergencies? http://bit.ly/8tipsstart

LCHF BETEKENT DAT JE ECHT VOEDSEL EET EN GEEN VOEDSEL DAT IN EEN LABORATORIUM IS GEMAAKT EN DAT HET OP VOEDSEL LIJKT. WE MOETEN VOEDSEL ETEN DAT ONS LICHAAM ALS VOEDSEL KAN HERKENNEN

Welke richting wil je inslaan met je leven?

Negeer niet wat je lichaam en geest nodig hebben.