De kracht van keto

Het zogenaamde ketogeen dieet, kortweg keto genoemd, is een zeer low-carb, vetrijk dieet dat veel overeenkomsten vertoont met bijvoorbeeld het Atkins dieet. Keto biedt vele voordelen voor de gezondheid. Meer dan 20 studies tonen aan dat dit type dieet je kan helpen je gewicht te verlagen en je gezondheid te verbeteren. Men vermoedt zelfs dat keto een positief effect heeft op diabetes, kanker, epilepsie en Alzheimer.

Keto draait om het drastisch verminderen van de inname van koolhydraten, die je zoveel mogelijk vervangt door vet. De vermindering van koolhydraten zet je lichaam in een metabolische staat de we “ketosis“ noemen. Wanneer dit gebeurt, gaat je lichaam op bijzonder efficiënt wijze vet verbranden om in de eigen energiebehoefte te voorzien. Daarbij wordt in de lever vet omgezet in “ketonen”, die onder andere dienen als brandstof voor je hersenen.

 

Metabool proces

Ketose wordt gezien als een metabool proces, wat wil zeggen dat het met je stofwisseling te maken heeft. Wanneer er te weinig suikers in ons lichaam zitten, dan komen we in een ketogene toestand terecht. Ons lichaam zal met behulp van vetzuren en ketonen energie halen uit vet. De vetverbranding wordt dus aangezet. Van vetten worden ketonen gemaakt en deze dienen als energie. Als je wilt afvallen dan is ketose een effectieve manier om gewicht kwijt te raken. Bijkomend voordeel is dat de structurele verlaging van je bloedsuiker- en insulineniveaus je algehele gezondheid ten goede komt.

De voordelen van keto op rij:

• Lagere bloeddruk
• Lager cholesterol
• Minder triglyceriden
• Verbeterde insulinegevoeligheid
• Vetverbranding
• Gewichtsverlies
• Verbeterde concentratie
• Minder hongergevoel
• Minder hunkeren naar eten
• Betere stemming
• Minder angst

Goed voor gewicht en gezondheid

Het is bewezen dat het ketogeen dieet geschikt is om af te vallen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het dieet een positief effect heeft op de korte en lange termijn. De eerste resultaten zijn meestal al binnen een week te merken. Dit is helaas dan nog geen afname van vet, maar voornamelijk van water en opgeslagen koolhydraten. Na de eerste daling van het gewicht is er pas sprake van vetverlies.

Wapen in strijd tegen diabetes type 2

De onderliggende oorzaak van diabetes type 2 is insulineresistentie. Dit zorgt ervoor dat de spiercellen de glucose niet goed op kunnen nemen. Een persoon met insulineresistentie stuurt een groter deel van de koolhydraten naar de lever, waar omzetting in vet plaatsvindt in plaats van energie. De toename van lichaamsvet vergroot het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Minder koolhydraten in je voeding betekenen dus minder omzetting naar vet, met als positief effect dat de symptomen van insulineresistentie sterk afnemen en zelfs kunnen verdwijnen. De resultaten van relevante onderzoeken spreken voor zich. In een onderzoek onder personen met diabetes type 2 kregen de deelnemers weinig koolhydraten toegediend (en minder calorieën), waarna er al binnen enkele weken geen insuline meer nodig was. De deelnemers verloren hiernaast ook gewicht. In een langer onderzoek onder personen met overgewicht en diabetes type 2 kregen de deelnemers 56 weken lang het ketogeen dieet voorgeschreven. Dit leidde naast gewichtsverlies tot een aanzienlijke verbetering van veel bloedwaarden. Zo nam het glucosegehalte af met 51%, het totale cholesterol met 29%, LDL met 33% en triglyceriden met 41%, terwijl het goede HDL toenam met 63%9.

Minder honger, minder trek

Tijdens het ketogeen dieet ervaren de meeste volgers een afname van honger en trek in eten. Dit heeft mogelijk te maken met grotere aandeel van eiwitten en groenten in je voeding, maar ook met een aanpassing van de “honger hormonen”. De ketonen die de hersenen van energie voorzien, kunnen ook helpen om de trek te verminderen.
Verbeterde concentratie
Volgers van het ketogeen dieet kunnen in het begin last krijgen van bijwerkingen, zoals verwardheid. Naarmate echter het dieet vordert, ervaren veel mensen een verbeterde concentratie, die mogelijk te maken met de ketonen die de hersenen in jouw toestand van ketose van waardevolle energie voorzien.

Lager insulineniveau

Een koolhydraatarm dieet als keto vermindert het insulineniveau drastisch. Insuline is het hormoon dat de glucose uit de koolhydraten naar de cellen brengt. Insuline is ook het hormoon dat verantwoordelijk is voor de opslag van vet in de cellen. Het verlagen van het insulineniveau wordt door velen gezien als één van de belangrijkste redenen waarom het ketogeen dieet zo goed werkt.

Minder buikvet

Onderzoeken tonen aan dat een koolhydraatarm dieet bijdraagt aan het verminderen van het buikvet. Dit wordt gezien als één van de gevaarlijkste plekken op het lichaam om vet te hebben.
Betere ratio cholesterol
Naast het positieve effect op je gewicht helpt een koolhydraatarm dieet je ook om je bloedsuikergehalte, bloeddruk en triglyceridengehalte te verlagen. Hiernaast kan het dieet helpen het goede HDL cholesterol te verhogen om zo de verhouding ten opzichte van het LDL cholesterol te verbeteren.

Minder epilepsieaanvallen

Het ketogeen dieet is niet nieuw en wordt al vanaf 1920 gebruikt als een effectief hulpmiddel voor het behandelen van epilepsie onder kinderen. Naar dit effect lijkt al te worden verwezen in één van de oudste boeken ter wereld: de bijbel (Nieuwe Testament, Mattheus 17:14–21). Door de opkomst van medicijnen is keto lange tijd naar de achtergrond verdrongen, totdat er eind vorige eeuw opnieuw interesse ontstond. Tegenwoordig geldt het ketogeen dieet als een ontwikkeld onderdeel van een alternatieve behandeling van epilepsieaanvallen. Een recente review ondersteunt de effectiviteit van het dieet, dat tot een daling van 30 tot 40% van het aantal aanvallen leidt. De auteurs van de review merkten daarbij op dat de effecten vergelijkbaar waren met die van moderne anti-epilepsie medicatie.

 

Tijdens het ketogeen dieet ervaren de meeste volgers een afname van honger en trek in eten. Dit heeft mogelijk te maken met de toename van eiwitten en groenten maar ook met een aanpassing van de honger hormonen.

Welke richting wil je inslaan met je leven?

Negeer niet wat je lichaam en geest nodig hebben.